Hyperventilatie

Als je langdurig te veel ademt, kunnen er klachten ontstaan die je in verschillende vicieuze cirkels doen belanden. Het gevolg is dat chronische hyperventilatie zichzelf in stand kan houden. Een voorbeeld: als je te veel ademhaalt en dus te veel kooldioxide uitblaast, wordt de verbinding tussen zuurstof en hemoglobine (de transporteur van zuurstof in ons bloed) sterker; hierdoor kan zuurstof minder goed aan lichaamscellen worden afgegeven. Door te veel ademen krijg je dus een tekort aan zuurstof. Dat tekort aan zuurstof dwingt je dan weer om meer adem te halen.

Een andere vicieuze cirkel heeft te maken met emotionele overspannenheid. In een stresstoestand bereidt ons lichaam zich voor op zware lichamelijke inspanning (vechten of vluchten) en onze ademhaling wordt daardoor dieper en frequenter. Maar wij zijn beschaafde (of uitgeputte) mensen; wij gaan (of kunnen) niet rennen en wij vechten niet, maar blijven gewoon rustig op een stoel zitten met onze gedachten. De beweging blijft uit maar tegelijkertijd zij wij wel meer gaan ademen (en dus te veel kooldioxide kwijt gaan raken). Dit is slecht voor de chemie van ons lichaam en veroorzaakt weer méér stressgevoelens. Dus: hoe meer je ademt, des te meer gestrest je bent en hoe meer gestrest je bent, des te meer je ademt. Ondanks het hogere volume van ingeademde lucht door de mond heeft je lichaam eigenlijk steeds minder zuurstof.

Oefentherapie

Als je last hebt van chronische of acute hyperventilatie, ben je bij ons aan het juiste adres! Tijdens de intake hebben we het over de klachten, maar ook over de (privé of werk) factoren die de klachten hebben veroorzaakt en/of in stand hebben gehouden. We kijken waar je mogelijk veranderingen aan kunt brengen die het stressniveau in je leven kunnen verlagen, maar oefenen ook heel praktisch om te leren meer of beter te ontspannen en gunstiger te ademen. 

Onder een gunstiger ademhaling verstaan we een neusademhaling. Ademen door je neus geeft een kleinere maar meer gerichte luchtstroom in je longen. De koolstof dioxide in je lichaam wordt efficiënt opgenomen in je bloedbaan. En zo haal je maximaal rendement uit je ademhaling.

Uiteindelijk komt er echt vooruitgang: mensen zijn minder vaak verkouden/grieperig, zijn in staat om grotere hoeveelheden lucht door de neus binnen te krijgen. De ademhaling wordt veel rustiger dan voorheen. Een lage ademhaling is een lage hartslag, een hoge ademhaling een hogere hartslag.

Het belangrijkste is, dat je daardoor veel minder stress kunt ervaren. Je leert hoe je in een stress situatie met je focus naar je (neus)ademhaling kunt gaan. Daarbij verdwijnt de stress natuurlijk niet altijd gelijk, maar de ervaren stress wordt wel minder onprettig. We hebben niet altijd grip op de situaties die stress geven in ons leven, maar wel op de manier waarop je omgaat met die stress. Dat bepaalt vervolgens hoe hoog de spanning oploopt. De neusademhaling kan hierin een positieve invloed hebben om de stress te reguleren. En zeg nou zelf: grip hebben op het reguleren van stress willen we toch allemaal!!